Stalker ♥

Thursday, June 6, 2013

Cinta Jarak Jauh

Salam everyone.

Hi,apa khabar? Nampak tajuk di atas? Curious tak? Haha. Okay.I'm not saying that this tittle iz fer meh. Tapi just macam nak bercerita sikit tentang cinta jarak jauh ni.

Alright, mungkin tajuk di atas majoriti ada yang setuju dan ada juga yang tak bukan? Setiap perkara,ada tindak balas positif / negatif. Jadi kita tak boleh pandang satu arah je.Kita dah dewasa dah matang so kita kena berfikiran up sikit. Sebelum itu,apa kata kita baca dulu komen diorang :)

Awak setuju dengan cinta jarak jauh ni?

A : Saya setuju! Saya mengalaminya. Now saya dah kahwin dah pun dengan orangnya.Kami berjumpa di muka buku. Kenal dulu,gitu gitu je.Pastu cam serious sikit ah.Alhamdulillah,now dah 2 tahun.

B : Saya setuju,sebab cinta jarak jauh ni en buatkan kita makin rindu kat bf / suami kite tu.hehe.

C : Saya tak setuju! Kalau gaduh susah nak baik. Susah nak komunikasi.Penat la kalau hari-hari macam ni.

D : I don't agree la. But still depends on people la. Sometimes people cannot tahan. For me,I cannot la.If I cry or sad haa,I want my love next to me and company me.That's all la.Aiyaa.

E : Ehhh,saya setuju! Saya mengalami tau cinta jarak jauh ni.Now saya dah kahwin.Isteri saya kat Dublin. Saya kat sini. Tapi tu la,kalau time ada masalah memang susah la nak berkomunikasi. Tapi serious,BEST! Saya suka cinta jarak jauh ni.

F : Setuju. Tapi mesti kena bersyukur saat diuji,beriman pada rukun iman yang ke 6,dan jaga solat.So result dia hidup tenang dengan cinta jarak jauh & menanam benih untuk akhirat.

See. Nampak bukan? Kita tak boleh pandang ke satu arah je.Setiap perkara,pasti ada jalannya.Cuma kita je yang kena usaha untuk mengubahnya.Tuhan tu tak akan mengubah situasi tersebut selagi kita tak ubahkannya.

Di sini ada beberapa tips untuk Cinta Jarak Jauh :)

1) Whatsapp / Viber / Wechat
Zaman dah maju dengan IT bukan? Korang pun bukannya nak mengalah dalam IT. Jadi apa kata,setiap hari at least satu atau dua msg pergi send kat si dia. Kalau boleh tanya khabar , dah makan ke belum atau pun tengah buat apa ke. Tunjuk sikit yang kita ni still care pasal dia eventho dia jauh beribu-ribu / berjuta-juta batu.

2) Video
Mungkin korang rasa benda alah ni peliks bin ajaibs. Tapi sebenarnya video ni agak effektif la juga. Saya tak bermaksud buat video bukan-bukan tuuu.Maksud saya nyanyi ke,buat something yang cute ke,or everytime awak ke mana skali pun/melancong awak record la.Dengan adanya video ni,mungkin dia tau keadaan awak macam mana sekarang ni.So tak ada la dia pk bukan bukan en?

3) Gambar
Kalau saya,beli baju baru ke,makan nasi putih ke,makan buah ke,beli perfume ke,semua saya send dekat Luppy. Dengan cara ni,si dia akan fikir "masih lagi awak ingat saya ,eventho awak sibuk membeli belah sakan" Korang tak rasa ke,dengan cara ni juga,si dia tu akan rasa dihargai? Kannn? Ha,time send tu alang alang tulis skali kat bawah tu "I miss you darling". Cewah,kemain.

4) Poscard
Saya suka benda alah ni! Tapi tak pernah dapat la.Haha.Benda ni unik tau. Bukan unik apa,kita dapat something dari jauh.Eventho benda tu tak mahal,tapi still sampai kat tangan kita dengan kata-kata yang mengasyikan.Jauh di lubuk hati korang,mesti korang berbunga.Betul tak?  (I mean girlzz) *kenyik mata*

5) Skyping!
Tau en skype tu apa? Kalau tak tau...................*I'm speechless* Benda alah ni,alaaa,yang chatting boleh buka video tuuuuu.Haaa.Kalau tak tau jugaaaaaaaaaa..............*I'm speechless* Skype ni lagi lebih syok sikit. Bagi saya la. Sebab apa? Sebab skype ni lebih kepada real.Saya tak la nampak sangat macam orang gila cakap sensorang depan camera & action tanpa director tu en? If saya skype setiap sabtu tu en,I feel like? Ahhhh~ terbang ke awang-awangan~ I feel like that person infront of me now *blushing* So jangan ketinggalan.

6 ) Percaya pada pasangan & Be gentleman.
Orang perempuan terutamanya (saya juga tidak ketinggalan) akan berfikir banyak sampai nak tercabut otak bila suami / bf / tunang dia jauh sampai ke luar negara. Lagi-lagi bila bulan mengambang dia sampai.Haaa,time ni,kita kena fikir secara rasional sikit.Kita kena bermain dengan psychology sikit. Tak boleh terlalu mengikut perasaan. Sikit-sikit "Awak curang dengan saya!" Bila tak call  1 hari "Awak ada perempuan lain en?!" Dalam keadaan ini pihak lelaki harus memainkan peranan yang sangat penting iaitu "Be Gentleman". Dok pahe koh? Maksud saya,mengalah la.Pujuk dengan suara yang lembut,belikan hadiah ke,mesti hati si dia tu akan cair.

7) Jarak kita
Jangan sesekali korang jadikan jarak sebagai alasan nak putus. Memula bercinta siap cakap lagi,"ye,saya akan tunggu awak beribu juta tahun jika awak nak! Oh bulan,ku mencintaimuuuu~" *lagu belakang takbir lagu Thousand Years* Tapi akhirnya? "Sorry awak,kita ni jauh sangat.Saya rasa ada lelaki yg lebih baik dri saya sedang tunggu awak.Tak pun kita belajar dulu okay?" Ayat ni,memang meluat saya dengar! Cuba jadikan jarak tu sebagai satu cabaran. Eventho jauh sekali pun,jarak bukan alasan untuk korang dating.Tak salahkan kalau jumpa 1 bulan sekali ke,setahun sekali ke.Apa pun rintangan yang datang,jangan jadikan dia sebagai alasan mahupun penghalang.So,jarak jauh tu hanyalah satu cabaran  kacang cap garuda untuk kita sekarang ni.


Apa-apa pun,jodoh masih lagi ditangan Tuhan.Kalau dah dia tu jodoh kita,alhamdulillah.Tapi if dia tu bukan jodoh kita,apa pun tips / bomoh / mantera bagai yang korang guna tu,last last skali akan tamat juga. Betul tak?



sila datang lagi

3 comments:

  1. Aku tau sape yg komen no 6 tu
    Hahahahah.

    ReplyDelete
  2. HAHAHAHA! Abang janggut <-- clue *ketawa jahat*

    ReplyDelete
  3. Tpi mcm mna plak if dia tinggal kat tempat Internet n line talipon pon ssh?

    ReplyDelete